HockeyAllsvenskans nya slutspel stor tittarsuccé
Publicerad: 2021-06-23
Säsongen 2020-2021 var det premiär för det nya slutspelsformatet i HockeyAllsvenskan där ligan gick över till ett rakt slutspelsträd av klassisk modell. Slutspelet blev en stor framgång sett till den sportsliga dramatiken, TV-tittande och mediala intresset.

HockeyAllsvenskan introducerade inför säsongen nya slutspelsformatet med åttondel-, kvart-, semi- och till slut den HockeyAllsvenskan Finalen där mästaren flyttas upp till SHL.

– Nu när vi är i mål så kan vi glatt konstatera att det nya formatet är en succé på alla plan och jag ser verkligen fram emot att få vara en del av alla fullsatta läktare under slutspelet nästa år. Just publiken var det enda som saknades för att sätta pricken över i den här säsongen, säger Gabriel Monidelle, VD HockeyAllsvenskan.

Ligans klubbar, partners och inte minst supportrar har tagit emot det nya slutspel formatet positivt. Sportsligt var slutspelet ovanligt underhållande med högt målsnitt och det krävdes rekordmånga matcher för att avgöra serierna där hela elva av 43 matcher gick till sudden death. Intresset speglades även av våra supportrar där TV-tittandet ökade 37% jämfört med slutspelet 2018/19 och nådde över 500 000 personer i TV4:s kanaler.

– När vi gör våra mätningar kring intresse, mediavärde och tv-siffror så kan vi konstatera att utvecklingen för HockeyAllsvenskan i snabb takt går åt helt rätt håll. Som en av Sveriges tre största ligor tillsammans med Allsvenskan och SHL så är det påtagligt vilket stort intresse det finns för livesport och det ska bli väldigt intressant att bygga vidare på detta tillsammans med våra fjorton klubbar kommande säsong, fortsätter Monidelle.

Även C More är mycket nöjda med resultatet av HockeyAllsvenskans nya slutspel och ligans utveckling.

– Det nya slutspelsformatet har varit en fullträff så här långt och tagits emot väldigt väl av tittarna. Nu ser vi fram emot en grundserie och slutspel med publik, säger C Mores kanal- och rättighetschef Johan Cederqvist.

Nu pågår planeringen inför kommande säsong. Spelschemat är släppt, Svenska Spel har klivit in som ny huvudsponsor och HockeyAllsvenskan jobbar på flera plan för att utveckla ligan.

– Vi är inte nöjda utan vill hela tiden driva på framåt och jobbar med flera nyheter som kommer gynna ligan och klubbarna. Jag hoppas verkligen att vi alla kan synas på läktarna i höst och att kommande säsongs slutspel blir minst lika dramatiskt som årets, säger Monidelle.

FAKTA SLUTSPELET

– HockeyAllsvenskan sågs av över 500 000 personer i TV4:s kanaler.

– TV-tittandet i C More:s linjära kanaler ökade med 37% jämfört med 2018/19 slutspelet.

– Det skrevs över 5 000 artiklar om HockeyAllsvenskan under slutspelet vilket är en ökning på 40%.

– Krävdes 43 av 52 möjliga matcher (82.7%) för att avgöra matchserierna vilket kan jämföras med SHL på 75.9% och SDHL på 66.7%. Samtidigt gick 11 av dessa 43 matcher (25.6%) till sudden death.

– Målsnitt på 5.93 mål per match vilket är klar ökning och kan jämföras med SHL på 4.91 mål och SDHL på 5.83 mål.

HockeyAllsvenskan