Rutiner och processer kring testning och flyttning av matcher

Publicerad: 2022-01-04
Ett gäng av veckans matcher har blivit framflyttade till följd av covid19-utbrott i de HockeyAllsvenska lagen.

Det kommer många frågor kring veckans matchflyttar i ligan. HockeyAllsvenskan följer de riktlinjer som tagits fram av Svenska Ishockeyförbundet.

– Vi följer samma protokoll gällande covid19 och begränsning av smittspridning som användes i fjol. Det är framtaget av Svenska Ishockeyförbundet och har skickats till ligorna, och det är vårt ansvar att följa rekommendationerna, säger Erik Ryman, sportchef i HockeyAllsvenskan.

Hur ser processen ut när en match ställs in?
– Det finns medical teams i varje klubb som tar beslut baserat på antal fall och risk för smittspridning enligt de protokoll som finns. HockeyAllsvenkan följer de besluten i tät dialog med klubbarna och tar sedan över processen med att hitta nya speldatum i samarbete med de parter som berörs, det vill säga klubbarna, förbundet och C More, bland annat.

Varför har det blivit så många inställda matcher nu?
– Vi ser en stor smittspridning i samhället i stort nu efter julhelgen, och det avspeglar sig i vår verksamhet, precis som i SHL. Jag tror det handlar om att många har rest under julen och träffat människor som man inte träffar speciellt ofta annars.

Hur ser rutiner för testning ut?
– Spelare testas vid symtom. Så har det varit hela säsongen. Vi har haft något enstaka fall tidigare. Vid positiva fall där spelaren i fråga varit i kontakt med laget så görs tester i hela laget. Det är samma procedur som skett nu efter jul och nyår, och då har det visat sig att det varit smittspridning i laget där det varit många fall, vissa har haft symtom, andra inte.

HockeyAllsvenskan