"Varför är intresse så viktigt?"

1 juli 2022 09:00

Gabriel Monidelle, VD HockeyAllsvenskan, skriver om intresse, vad ligan arbetar med, "nära", matcher i fokus och test av nya saker.


Intresse.

Vad skapar egentligen intresse och varför är det så intressant och viktigt?

På ett sätt kan man säga att den här Sommarbloggen som nu går in på sitt andra år är ett sätt för oss på HockeyAllsvenskan att arbeta med intresse. Vi vill med den här bloggen ge olika personer som på något sätt har anknytning till ligan en möjlighet att ge sin syn på något, att berätta från sin synvinkel om något som på ett eller annat sätt tangerar den liga vi ibland kallar Sveriges mest underhållande liga.

Men det bakomliggande syftet är att skapa intresse. Att få än fler att få upp ögonen för ligan och på så sätt få ligan att bli än mer intressant och få fler människor att vilja vara en del av ligan. Som spelare, ledare, personal i klubbarna men självfallet även som publik i arenorna eller framför teven. För ju fler som är intresserade, ju fler som tycker att ligan är intressant desto mer ökar vårt attraktionsvärde både som liga och för alla klubbar.

Det låter självklart men jag tror det är viktigt att belysa ämnet och på så sätt skapa förståelse för varför vi tycker det är så viktigt att arbeta med att höja intresset som är vårt stora fokusområde för säsongen 22-23.

För ett år sen skrev jag om de mörka moln jag såg på horisonten och då inte bara för HockeyAllsvenskan utan för sport i allmänhet. Det jag syftade på då var föryngring och att inte ta publiken för given. Vi måste alla aktivt arbeta för att som minst behålla det stora intresse som finns för sport men vi vill ju självklart mer, vi vill öka!

Med det som bakgrund vill jag kort ta en liten omväg och berätta vad vi faktiskt gör på en liga.

Väldigt grovt förenklat kan man säga att en liga arbetar med två saker. Det första är sånt som krävs för att själva ligan ska fungera. Sånt som man bara förväntar sig ska funka. Mycket då handlar om att vi faktiskt ska spela alla våra 364 matcher plus slutspel. För det krävs det ett spelschema, säkerhetspersonal, domare, infrastruktur på arenorna samt så klart all form av teknik etc som krävs för att matcherna ska kunna visas på ett bra sätt i C More.

Det är såna saker som de flesta inte tänker på, man tar det för givet på samma sätt som man tar det för givet att om man stoppar en kontakt i eluttaget i väggen så ska det fungera. Man lägger däremot inte så mycket tanke på hur strömmen faktiskt kommer till uttaget. Dvs man reagerar bara om det inte fungerar. Man applåderar inte när det fungerar.

Det andra däremot handlar mycket om intresse. Det är det som syns och hörs. Det är exempelvis när vi arbetar med publikkampanjer, PR, marknadsföring och kommunikation samt så klart hur vi arbetar med sponsorer, leverantörer och andra intressenter. Det handlar mycket om intresse och då att skapa intresse och nyfikenhet för våra matcher, våra klubbar, våra lag och för ligan som helhet. Skapa känslan av att man vill gå på match, vill läsa mer, vill veta mer eller kanske gå in som sponsor för man ser vilka möjligheter som erbjuds genom ett nära samarbete med ligan och/eller klubbar.

Här gör vi mycket men kan göra mer. Som jag nämnde ovan med de mörka molnen på horisonten så är ett stort och prioriterat område framöver att föryngra och bredda. Jag tror att det är en av de största nycklarna för att vi ska kunna växa framöver men också en av de största utmaningarna. Hur kan vi få de yngre generationerna att vilja se på hockey? Det är lätt att prata sociala medier, Tik Tok mm som ett sätt att nå de yngre men här är det viktigt att gå från ord till handling och sen mäta, följa upp och eventuellt korrigera. Saker konsumeras idag på ett annat sätt än för 5, 10, 20 år sen. Här måste vi inte bara hänga med utan ta tillvara på den kraften som finns och på så sätt skapa intresse.

Ett nyckelord är är öppenhet och att man är ”nära”. För är det något sociala medier har gjort så är det att man kan få tillgång och känna närhet på ett helt annat sätt. Borta är den tid då man bara kunde se sin favoritspelare på en match eller i en intervju kring en match. Nu kan man följa sina spelare på ett helt annat sätt och det visar sig att supportrar i stor utsträckning vill se det minst lika mycket som matchen. Och framför allt att när man får ta del av allt annat så blir intresset för matcherna än större.

Det bästa exemplet på det här på senare år är framgången med Drive to Survive på Netflix som skapat ett enormt intresse för Formel 1 som sport. Man har genom en väldigt bra produktion fått fram människorna bakom, känslorna bakom och tankarna bakom hjälmarna och de olika stallen. Man har gett mer kött på benen och fått alla runt om kring Formel 1 cirkusen att bli människor och karaktärer.

Här finns det mycket att göra som kan ligga i samma anda och med det menar jag öppenheten och tillgängligheten. En öppenhet och tillgänglighet som då ska leda till intresse av att vilja se mer, veta mer och... att slutligen gå på match.

Jag är helt övertygad om att det är en väg vi måste gå. Våra matcher ska fortfarande vara i fokus. Sport handlar om tävling och arenorna ska vara fullsatta men för att komma dit så behöver vi kunna bjuda på mer och bjuda på det på ett annat sätt så det blir lättare att ta till sig för fler.

Min förhoppning är att vi till hösten och under kommande säsong kommer kunna bjuda på nya sätt att väcka ert intresse. Jag hoppas kunna testa lite nya saker, nya plattformar och nya sätt att kommunicera, allt med syfte att göra HockeyAllsvenskan än starkare, än bättre till gagn för våra klubbar och alla underbara supportrar.

Ha en fantastisk sommar, den 23 september startar ligan igen!

» Sommarbloggen 2022