Svenska Spel: "Glada att samarbeta igen"

7 mars 2022 17:30

HockeyAllsvenskan är starkare än någonsin och är det tack vare viktiga samarbetspartners. Under Marknadsveckan 2022 kommer ligan att lyfta fram partners och deras engagemang i ligan. Först ut: Svensk Ishockeys huvudsponsor Svenska Spel.


Svenska Spel klev från och med den här säsongen in som ny huvudsponsor till HockeyAllsvenskan, SHL och Svenska Spel Damhockeyligan. Avtalet är skrivet på fem år.

– Vi är glada att återigen samarbeta med HockeyAllsvenskan, säger Nicklas Biverståhl, sponsorchef Svenska Spel.

Samarbetet är brett.

Svenska Spel är väl synliga i de allsvenska arenorna där de finns i mittcirkeln, bakom förlängda målinjen samt på sargen. Dessutom pryder Svenska Spel spelarnas hjälmar hos tretton av klubbarna.

Varje månad utser Svenska Spel också Månadens Spelare i HockeyAllsvenskan som går till spelare som utmärkt sig mest under den perioden. Vinnaren får Hejapriset på 10 000 kr som skänks till ett projekt som ska stärka ishockeyn. Hittills har fyra vinnare utsetts och pengar har skänkts till två klubbars ungdomsverksamhet, Stefan Livs minnesfond och Svensk Ishockeys Nollvisions-projekt som arbetar med spelarnas säkerhet.

Svenska Spel kommer också att dela ut pris till Årets Rookie i ligan.

– Det finns otroligt starka och anrika klubbar i HockeyAllsvenskan men det finns också en hel del mindre klubbar. Alla fyller en viktig funktion i svensk hockey. Jag tänker på fart, intensitet och hög fart. Charmen med HockeyAllsvenskan är att den är så oförutsägbar vilket gör den så intressant, säger Mats Einarsson, sponsorstrateg hos Svenska Spel.

Svenska Spel har även sitt långvariga projekt Gräsroten. Spelare kan välja att stötta föreningar i samband med sina spel och pengarna går sedan tillbaka till idrotten. Ett sätt för bland annat de allsvenska klubbarna att stärka sina ekonomier.

– Ett engagemang som vi haft sedan 2012 och där vi delat ut runt 400 miljoner till föreningslivet, säger Mats Einarsson.

– HockeyAllsvenskan är oerhört stolta över att tillsammans med SDHL och SHL ha inlett ett historiskt samarbete med Svenska Spel, där vi vill utveckla svensk hockey från Gräsroten till jämlikhet och arbetet med att motverka spelproblem och matchfixning. Ett brett samarbete som ska göra skillnad, säger Linnea Leijonklo, Kommersiell Chef på HockeyAllsvenskan.

» Läs mer om Svenska Spel