Många av våra klubbar runt om i Sverige har under de senaste åren undersökt möjligheterna att dra nytta av digitaliseringen för att frigöra resurser och öka intäkterna. Mycket arbete har skett bakom kulisserna och i samband med årets säsongspremiär är det dags att dra undan ridån och lansera Supportern.
– Vi är glada över att tillsammans med våra vänner på SDHL, SHL och Svenska Spel presentera Supportern, ett initiativ där vi går i bräschen i idrotts-Sverige och skapar fina finansiella förutsättningar i ett nutida digitalt format. I mina ögon är den bästa av partnerskap när vi tillsammans med en samarbetspartner driver utveckling, något Supportern är ett bra exempel på, säger Linnea Leijonklo, Kommersiell Chef, HockeyAllsvenskan.
Supportern bidrar med högre flexibilitet och mindre administration för våra klubbar. Med ett digitalt lotteri blir det också lättare för supportrarna som inte kan vara på plats under en match eller turnering att stötta sitt favoritlag.
– För att svensk idrott ska fortsätta leverera fantastisk underhållning, utvecklas och vara konkurrenskraftig krävs en stark och hållbar finansiering. Därför är jag stolt att berätta att vi tillsammans med 27 ishockeyföreningar i SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan nu lanserar det nya digitala lotteriet Supportern, säger Anna Romboli affärsområdeschef Svenska Spel Tur.
Så fungerar Supportern
Supportern är ett nytt digitalt lotteri från Svenska Spel Tur där anslutna föreningar skapar spelomgångarna. Spelen kan erbjudas vid hemmamatcher men även vid bortamatcher och event.
Klubben och vinnaren får samma andel, 38% vardera av den totala omsättningen. Resterande andel går till spelskatt samt en administrationskostnad till Svenska Spel för bland annat utveckling, förvaltning, drift, support och produktutveckling. Det finns inga kostnader för föreningarna att ansluta sig till Supportern eller att sätta upp spel.
Läs mer om Supportern: www.svenskaspel.se/supportern